Even voorstellen: Gerhard Kolk van Koopman Autotransport

Bron: LogistiekProfs

In 2015 stelde Koopman Autotransport zich ten doel om in negen jaar tijd met ruim 70 procent te groeien. Aan Gerhard Kolk (47), Director Operations bij Koopman, de taak om die groei te faciliteren. “Van die uitdagingen die onmogelijk lijken en dan aan het eind van de rit toch lukken. Niets leuker dan dat.”

Als Director Operations bij Koopman Autotransport geeft Kolk de dagelijkse leiding aan zo’n 400 mensen en beheert hij de 285 vrachtwagens van het bedrijf die door heel Europa rijden.

'Er was weinig ruimte om te investeren'

Menig logistiekeling zou zijn handen daar al vol aan hebben, ware het niet dat Koopman Autotransport in 2015 besloot om fors te willen groeien, zonder daarbij in te leveren op de winstgevendheid. “Wij hadden de ambitie om in negen jaar tijd van 58 miljoen naar honderd miljoen euro te groeien. Er moest eigenlijk een hele nieuwe onderneming komen naast de bestaande onderneming. In die tijd kwamen we net uit een financiële crisis die zijn sporen had achtergelaten. Er was weinig ruimte om te investeren, mede doordat de arbeidsmarkt voor goede chauffeurs extreem krap is.”

Kolk had kort daarvoor de opleiding EMlog (Executive Master Supply Chain Management & Logistics) afgerond en besloot een van de logistieke concepten die hij daar had opgepikt te implementeren. Dit concept gaat uit van vier belangrijke pijlers. “De eerste pijler was het in kaart brengen van het logistieke netwerk. Waar zitten onze partners? En welke partners kunnen ons eventueel ondersteunen bij uitbreiding? Dat zou ons weer een investering schelen.”

De tweede pijler zoomt in op planning en besturing. “Op het moment dat je je netwerk inzichtelijk hebt, moet je bedenken: hoe ga ik dat zo efficiënt mogelijk plannen?

Daarna onderzocht Kolk hoe hij dit met de juiste ICT-processen kon ondersteunen. Hij benoemde een drietal belangrijke projecten: digitalisering, big data en blockchain. Dankzij de inzet van blockchain slaagde Koopman Autotransport er afgelopen jaar in om een auto af te leveren zonder papieren vrachtbrief. Door middel van big data kan Koopman Autotransport uit de orders die het binnenkrijgt een voorspellende waarde halen. “Zo kunnen we een vrachtwagen ergens al naartoe sturen voordat we een order hebben.”

Bovengenoemde staat of valt natuurlijk met het gedrag van de mensen op de werkvloer. De vierde pijler draait dan ook om de organisatie. “Dat is de belangrijkste pijler, de mensen die het doen. Bij ons draait alles om logistiek en ondernemerschap. Iedere werknemer moet een ondernemer zijn. We hebben alle projecten in verschillende projectgroepen weggezet. Zij hebben al die projecten handen en voeten gegeven.”

Volgens Kolk is er inmiddels een ‘robuust, winstgevend logistiek concept’ neergezet. “We hebben een bedrijf naast ons bedrijf gebouwd.” Op dit moment draait Koopman een omzet van 78 miljoen euro. “Wehebben nu een bepaalde visie op de toekomst, maar de automarkt is sterk aan het veranderen. Men wil een auto gebruiken, niet zozeer bezitten. Daar moeten we snel op kunnen acteren en daar zijn we nu ook op ingericht.”

Wat maakt Kolk tot dé Logistiek Manager van het Jaar? “Ik denk dat ik buitengewoon goed in staat ben geweest om zonder uitbreidingsinvesteringen een winstgevend strategisch concept neer te zetten om groei te realiseren. Visie, ondernemerschap en goed met mensen kunnen omgaan. Dat is mijn grote kracht en dat doe ik met heel veel plezier.”

 Registreer nu en ben bij de presentaite van Gerhard Kolk!

Contact

Organisatie verkiezingen: Jaarbeurs
+31 (0)30 295 59 11
 
Disclaimer
Algemene voorwaarden
Privacystatement

 

Oud winnaars

  • 2005 LMvhJ

    Raymond Cools
    LMvhJ 2005

  • 2006 LMvhJ

    Karel de Jong
    LMvhJ 2006

  • 2007 LMvhJ

    Anton Hiemstra
    LMvhJ 2007

  • 2008 LMvhJ

    Lars Breedveld
    LMvhJ 2008

  • 2009 LMvhJ

    Duco Buijze
    LMvhJ 2009

  • 2010 LMvhJ

    Roel van Driel
    LMvhJ 2010

  • 2011 LMvhJ

    Ron Kars
    LMvhJ 2011

  • 2012 LMvhJ

    Derrien Jansen
    LMvhJ 2012

  • 2013 LMvhJ

    Bart Beeks
    LMvhJ 2013

  • 2014 JLT

    Teun de Laat
    JLT 2014

  • 2014 LMvhJ

    Edwin Wenink
    LMvhJ 2014

  • 2015 JLT

    Mario Wopereis
    JLT 2015

  • 2015 LMvhJ

    Iwan te Winkel
    LMvhJ 2015

  • 2016 JLT

    Stefan Kleijngeld
    JLT 2016

  • 2016 LMvhJ

    Marc van het Bolscher
    LMvhJ 2016

  • 2017 JLT

    Jan Minnee
    JLT 2017

  • 2017 LMvhJ

    Joris Keizers
    LMvhJ 2017

  • 2018 JLT

    Tijs van Driel
    JLT 2018

  • 2018 LMvhJ

    Job Sonke
    LMvhJ 2018

  • 2019 JLT

    Nick Vreeswijk
    JLT 2019